۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

sufisterna


Sufisterna
Sufism har stort inflytande i Afghanistan, både på landsbygden och i städer, framför allt bland medelklassen i större byar, stad och städer.
Tre Sufi order är framträdande: det Naqshbandiya grundades Bokhara, den Qadiriya grundades i Bagdad, och Cheshtiya finns på Chesht-i-Sharif öster om Herat. Bland de Naqshbani, Ahmad al Faruqi Kabuli, född norr om Kabul, förvärvade ryktbarhet för sin lära i Indien under styre av Moghul kejsaren Akbar i det sextonde århundradet. Någon gång under artonhundratalet medlemmar av denna familj flyttade tillbaka till Kabul där de etablerat en madrassa och en khanaqah i Shor Bazar som blev ett centrum för religiösa och politiska inflytande. Många afghanska Naqshbandi hänger samman med Mujaddedi familj. Sibghatullah Mujaddedi, ledare för Mujahidin Jabha-i Nejat-i Melli parti, blev chef för denna ordning när hans företrädare, tillsammans med 79 manliga familjemedlemmar, avrättades i Kabul av Taraki-Amin regeringen i januari 1979. Han tjänstgjorde under två månader som första handlar ordförande för Islamiska staten Afghanistan inrättades i april 1992.
Hazrat Naqib Sahib, far till Sayyid Ahmad Gailani Effendi, den nuvarande piren i Qadiriya, etablerade familjen plats i Afghanistan i utkanten av Jalalabad under 1920-talet. Pir Ahmad Gailani är ledare för en Mujahidin Mahaz-i Melli Islami partiet. Ledning av både Naqshbandiya och Qadiriya beställningar kommer från arv snarare än religiösa stipendium.
Den Cheshtiya för grundades av Mawdid al-Cheshti som föddes i det tolfte talet och senare som lärs ut i Indien. Den Cheshtiya broderskap, som är koncentrerad till de Hari Rud dalen runt OBE, Karukh och Chehst-i-Sharif, är mycket starka lokalt och upprätthåller madrasas med fina bibliotek. Traditionellt har Cheshtiya har hållit på avstånd från politiken, även om de faktiskt aktivt under motstånd inom sina egna organisationer och i sina egna områden.
Herat och dess omgivningar har flest och störst mångfald av Sufi filialer, varav många är knutna till lokala gravar av pir (ziarat). Andra Sufi grupper finns över hela norra, med viktiga centra i Maimana, Faryab-provinsen, och i Kunduz. Den brotherhoods i Kabul och runt Mazar-i-Sharif är oftast i samband med Naqshbandiya. Den Qadiriya återfinns främst bland de östra Pushtun av Wardak, Paktya och Ningrahar, inklusive många Ghilzai nomadiska grupper Den Cheshtiya är centrerad i Hari Rud Valley. Det finns inga formella Sufi order bland de shiamuslimska i centrala Hazarajat, även om vissa av de begrepp som är förknippade med Sayyids, ättlingar till profeten Mohammad, som är särskilt vördade bland de shiamuslimska.
Afghanistan är unik i att det är lite fientlighet mellan ulama och Sufi order. Antal Sufi ledare betraktas som ulama, och många ulama nära associerade med Sufi brotherhoods. Den allmänna befolkningen ger sufisterna respekt för sitt lärande och för innehav karamat, den psykiska andlig kraft som har tilldelats dem av Gud som gör pirs att utföra handlingar av generositet och skänka välsignelse (Barakat Sufism därför är ett effektivt populära kraft. Dessutom, eftersom Sufi ledare avstånd från det vardagliga, de är ibland vände sig till en mer opartisk medlare i Tribal tvister i stället för mullorna som är kända att eskalera mindre sekulära frågor i flyktiga konfrontationer avfattade på islamisk retorik.

هیچ نظری موجود نیست: