۱۳۸۸ مرداد ۲۳, جمعه

saga

Det var en gång en kung som var så sjuk att ingen läkare kunde bota honom. Han kallade då till sig en vis man, som förklarade att bara om kungen satte på sig en skjorta som burits av en lycklig människa kunde gan bli fresk igen.
Kungen beordrade genast sin statsminister att leta reda på en sådan människa. Och statsministern reste land och rike runt, men kunde inte finna någon lycklig människa.
En dag, när han redan givit upp hoppet, gick statsministern vilse bland de trånga gränderna i de fattigaste kvarteren i en stad. Till sist måste han fråga en gammal man om vägen. Mannen satt på gatan, mumsade på en bit bröd och – det lade statsministern märke till – såg ovanlig glad ut.
– Är du lycklig? Frågade statsministern.
– Ja, svarade manen, varje dag tackar jag min gud för att jag får äta mitt bröd.
Problemet var att mannen inte ägde någon skjorta.
Han är inte lycklig. Idag eller imorgon straffar gud honnom men när vi inte vet. Om det tar längre tid straffas mer och starkare.
Jag väntade och väntade men han blev bätre och bäre till sist kom talibanernar tid och dom mordade honom med yxor och stenar efter två mil drag efter hästar.

هیچ نظری موجود نیست: