۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

Ismailer


Den Ismailiter shiamuslimska kallas även Seveners grund i åttonde århundradet deras ledare förkastade arvinge som utsetts av den sjätte Imam, Jafar al-Sadiq (d.765), som Imami godtas. Den nya koncernen i stället valde att erkänna Jafar äldste son, Ismail, som den sjunde imam och det shiamuslimska samhället delas upp i två grenar.
Ismailiter samhällen i Afghanistan är en mindre befolkning än Imami som anser att Ismailis kättersk. De finns främst i och omkring östra Hazarajat, i Baghlan område norr om Hindu Kush, de bergsområden tadzjikiska av Badakhshan, och bland de Wakhi i Wakhan korridor.
Många Ismailiter tror raden av Imam upphörde när Ismail dog före sin far i AD 760, andra tror han inte dö, men är fortfarande i avskildhet och kommer att återkomma i slutet av världen. Ismailiter övertygelse är komplex och synkretisk, som kombinerar element från filosofier av Plotinus, Pythagoras, Aristoteles, gnosticism, och Manichaeans, liksom delar av judendomen, kristendomen och östra religioner. Ismailiter föreställningar av Imamat skiljer sig mycket från andra muslimer och deras grundsatser är unika. Deras övertygelse om världens skapelse är idiosynkratiska, som är deras historiska ekumenism, tolerans för religiösa skillnader, och religiösa hierarkin. Det finns en uppdelning av teologi i POPULÄR (inklusive den konservativa Sharia) och esoteriska (inklusive den mystiska exegesis av Quran vilket leder till haqiqa, den ultimata Realty). Dessa övertygelser och praxis är dold i hemlighet och Ismailiter lägga särskild vikt vid taqiya betydelse för att skydda eller vakt, den praxis som tillåter de troende att förneka offentligt hans shiamuslimska medlemskap för att skydda sig själva, så länge han fortsätter att tro och gudstjänst i privata. Taqiya är tillåtna i de flesta shiamuslimska, och en del sunnimuslimer, sekter.
Ismailis i Afghanistan är i allmänhet betraktas med misstänksamhet av andra etniska grupper och till största delen sin ekonomiska ställning är mycket dålig. Även om Ismailiter i andra områden som de norra delarna av Pakistan fungera väl organiserade sociala program inklusive skolor, sjukhus och kooperativ, lite har gjorts bland afghanska Ismailiter samhällen.
Anses vara mindre nitiska än andra afghanska muslimer, Ismailiter har sett att följa deras ledare okritiskt. Den pir eller ledare för afghanska Ismailis kommer från Sayyid familj av Kayan, som ligger nära Doshi, en liten stad i norra foten av Salang Godkänd, i västra provinsen Baghlan. Under det sovjetiska-afghanska kriget här familjen skaffat sig mycket stor politisk makt.
Data as of 1997

هیچ نظری موجود نیست: