۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

Betydelse och exempel

Betydelse och exempel
Islam är en potentiellt enande symbol som uppväger divisiveness som ofta ökar från att det finns en djup stolthet i Tribal lojaliteter och en FLÖDANDE känsla av personlig och familjens ära i multitribal och multietniska samhällen som Afghanistan.
Islam är en central, genomgripande inflytande i hela det afghanska samhället, religiösa observances punktera den rythmn av varje dag och säsong. Förutom en central fredag moskén varje vecka för gemensamma böner som inte är obligatorisk, men i allmänhet deltog, små-bibehållas moskéer står i centrum för byar, samt staden och stadens bostadsområde. Moskéer fungerar inte bara som platser för dyrkan, men för en mängd funktioner, i form av logi för gäster, platser att träffas och skvaller, i fokus för social religiösa festligheter och skolor. Nästan varje afghan har vid ett tillfälle under sin ungdom studerade vid en moské i skolan, för många är detta den enda formella utbildning de får.
Eftersom islam är en totalt sätt att leva och fungerar som en övergripande kod för socialt beteende som reglerar alla mänskliga relationer, individens och familjens status är beroende av korrekt efterlevnad av bolagets värde som bygger på begrepp som definieras i islam. Dessa präglas av ärlighet, sparsamhet, generositet, virtuousness, piousness, rättvisa, ärlighet, tolerans och respekt för andra. För att upprätthålla familjens heder, äldste också styra beteendet hos sina barn enligt samma islamiska föreskrifter. Ibland även konkurrensförhållandena mellan Tribal eller etniska grupper i form hävdar religiös överlägsenhet. Kort sagt, islams strukturer är dagliga samspelet mellan alla medlemmar i samfundet.
Den religiösa anläggningen består av flera nivåer. En muslim som kan leda informella grupper i bönMullor FUNGERA som vid moskéer är normalt utses av regeringen efter samråd med sina samhällen, och trots att delvis finansieras av staten, mullorna i stor utsträckning är beroende av för sitt uppehälle om gemenskapens bidrag i form av logi och en del av skörden. Förmodligen bevandrade i Quran, Sunna, Hadith och Sharia, de måste se till att deras samhällen är kunniga i grunderna i den islamiska ritual och beteende. Detta berättigar dem att avgöra tvister om religiös tolkning. Ofta de fungerar som betalas lärare som ansvarar för religiösa kurserna hålls i moskéer där barnen lär sig grundläggande moraliska värderingar och korrekt rituella praxis. Deras roll har ytterligare sociala aspekter för de GUDSTJÄNST i samband med livskriser ritualer i samband med födslar, vigslar och dödsfall.
Men landsbygden mullorna inte är en del av en institutionaliserad hierarki av prästerDe flesta är deltidsanställda mullorna arbetar också som jordbrukare eller hantverkareVissa är knappt läskunnig, eller bara lite mer utbildning än de som man tjänar. Ofta, men inte alltid, de är män minimal rikedom och eftersom de är beroende av för sin utkomst på samhället som utser dem, de har liten myndighet, även inom sin egen sociala gränser. De behandlas ofta med föga respekt och är baken av en mycket omfattande skämt som driver med sin arrogans och okunnighet. Men deras roll som religiösa skiljedomare tvingar dem att ta ställning i frågor som har politiska förgreningar och sedan mullorna ofta oense med varandra, att spela ut den ene mot den andra, de är ofta uppfattas som störande element i sin gemenskap.
Andra religiösa siffror omfattar böneutropare som kallar församlingen till bön och khadim, moskén omsorg. Qari är experter på reciting den Quran; hafiz vet att det utantill. Hafiz är ofta blinda och i samband med brotherhoods på viktiga helgedomar. Qazi, ”religiösa domare”, är en del av regeringens rättsväsendet som ansvarar för tillämpningen av Sharia lagarna.
Ulama är den term som beskriver kroppen av forskare som har förvärvat ilm eller religiös lära. I denna egenskap är sedd som en sändare av religiösa texter, läror och värderingar samt tolkar i Sharia. Maulana och Mawlawi är titlar som ges till medlemmar av det ulama och religiösa dignitärer. Sayyids bland både sunnimuslimska och shiamuslimska hänvisa till ättlingar till profeten Mohammad som njuter av sociala och religiösa prestige i hela den muslimska världen.
Inom Sufi nätverk finns det en mängd religiösa personligheter utöver pirs. Bland dessa finns olika typer av mendicants såsom malangs som avsäga sig OVARAKTIGHET av denna världen och omfamna fattigdom för att lösgöra sig från de kedjorna av materialism för att bättre kunna förverkliga den gudomliga. Vissa Mariestad ansluta sig till, eller svära lojalitet till ett visst broderskap, men andra vandra ensam, ofta garbed i färgglada kreativa kläder. Några, som faqirs säger sig ha fått ett gudomligt uppdrag och mirakulösa krafter. De undfly hem, familj och världsliga varor, sova i moskéer eller graveyards, särskilt de som är knutna till helgedomar för helgon. I en kultur där familjen och anhöriga är grundläggande för individens psykologiska och ekonomiska identitet, alla som frivilligt lämnar ifrån sig dessa band betraktas som förordats av Gud med ett särskilt uppdrag. Som ett resultat, de är respektfullt tolereras och ofta allmosa.
Dyrkan av helgon och helgedomar (Mazar, ziarat) är inte uppmuntras i islam och är aktivt med vissa grupper.. Ändå Afghanistan landskap är liberalt strödda med helgedomar ära helgon av alla slag. Många av Afghanistan äldsta byar och städer växte upp runt helgedomar av betydande antiken. Vissa används som naturreservat av flyktingar.
Helgedomar variera i form från enkla högar av jord eller stenar markerade med vimplar till frikostiga ornamenterad komplex kring en central kupolformade graven. Dessa stora anläggningar kontrolleras av framträdande religiösa och sekulära ledare. Helgedomar maj markera den sista viloplatsen av en minskad hjälte (Shahid), en vördade religiösa lärare, en berömd Sufi poet, eller reliker, som ett hår av profeten Mohammad eller en bit av hans mantel (khirqah). Ett stort antal hedra legender om mirakulösa utnyttjar Ali, den första Imam av shiamuslimska Islam, tros vara begravd på nationens mest utvecklade skrin beläget i hjärtat av Mazar-i-Sharif, den högt satta Kapell. Hazrat Ali är aktade i hela Afghanistan för sin roll som mellanhand i ansiktet av tyranni.
Festlig årliga mässor firas vid helgedomar lockar tusentals pilgrimer och föra samman alla delar av samhällen. Pilgrimer besöker helgedomar att försöka få förbön av helgonet för särskilda tjänster, vare sig det är ett botemedel mot sjukdom eller födelsen av en son.. Kvinnor är särskilt ägnas åt verksamheter som har samband med helgedomar. Dessa besök kan vara kort eller pågå i flera dagar och många pilgrimer transportera bort särskilt välsignats vårdande och skyddande amulets (tawiz) för att avvärja det onda ögat, försäkra kärleksfulla relationer mellan män och hustrur och många andra former av tröst.

هیچ نظری موجود نیست: