۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

Ithna Ashariya shiamuslimer


Religiösa arv är grundläggande för att shiamuslimska/sunnimuslimska skillnader, och även delas den shiamuslimska. De två största shiamuslimska grupper i Afghanistan är de Ithna Ashariya eller Tolvarna, även kallad Imami, och Ismailiter, Den Imami shiamuslimska erkänner tolv på varandra följande imamer, som börjar med Ali och slutar i AD 874 med försvinnandet av den tolfte som återkommer som en messiansk siffra vid utgången av den världen.
Flest Imami shiamuslimska grupper i Afghanistan är de Imami Hazara bor i Hazarajat i centrala Afghanistan, och Imami Farsiwan i provinsen Herat Blandningar förekommer i vissa områden som Bamiyan Province där sunnimuslimer, Imami och Ismailiter kan hittas. Imami shiamuslimska återfinns också i städerna som Kabul, Kandahar, Ghazni, och Mazar-i-Sharif där antalet Qizilbash och Hazara bosattaUrban shiamuslimska är framgångsrika småföretag företagare, många erfarenheter från den utveckling av utbildning som inleddes på 1950-talet.
Den politiska engagemang av shiamuslimska samhällen växte kraftigt under politicized tid under och efter den sovjetiska invasionen. Politiskt medveten shiamuslimska studenter bildade den hårda kärnan i den afghanska maoistiska rörelsen av 1960-talet och början av 1970-talet Efter 1978, shiamuslimska Mujahidin grupper i Hazarajat, men ofta i motsatsförhållande till varandra, var aktiva i jihad och därefter i striderna för kontroll Kabul. Under den politiska manövrerande som ledde fram till inrättandet av en islamisk stat i Afghanistan under 1992, de shiamuslimska grupperna utan framgång förhandlat fram för en mer rättvis, följdskada, politiska och sociala roller. Detta förhöjd profil skapat en motreaktion hos vissa sunnimuslimska grupper, särskilt de som är knutna till Hezb-i Islami i Mawlawi Yunus Khalis och Ittihad-i-Islam av professor Abd Al-Rabb al-Rasul Sayyaf. Våldsamma sekteristiska sammanstötningar ägt rum, särskilt i och kring Kabul.

هیچ نظری موجود نیست: