۱۳۹۱ اسفند ۴, جمعه

مجلهء پزشکی

.:: نکاتی درباره نشستن و ایستادن ::.
هنگامی که در مورد سلامتی صــحبت بـه میـان مـی آیـد بی تـردید وضــعیت صحیـح قرارگـیـری بـدن شـمـا هـنـگام فعالیتهای گوناگون در رأس فهرست عوامل مهم سلامتی قـرار خـواهد گـرفـت، زیـرا بـه انـدازه تغذیه مناسب، ورزش، پـرهـیـز از مواد الکلی و سیگار در حفظ سلامتـی بـدن موثر میباشد. وضـعـیت صحیح قرارگیری اندامها کمک مـی کند تا کـارهـایـتـان را بـا انـرژی بیـشتـر و اسـتـرس و خـستگی کمتر به انجام رسانید.

محققان تاثیرات مختلف فشار نشستن را روی كمر توسط MRI بررسی كردند. آنها 3 موقعیت مختلف نشستن را بررسی كردند: قوز كردن، صاف نشستن در حد 90 درجه و تكیه دادن در حد 135 درجه. نتیجه تحقیقات در جلسه مركز علمی ‌مجتمع رادیولوژی آمریكای شمالی مطرح شد. آنها به این نتیجه رسیدند كه نشستن به صورت 90 درجه یا همان صاف نشستن بدترین نوع نشستن است كه به ستون فقرات و مهره‌های گردن آسیب می‌رساند.
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
بهترین نوع نشستن زاویه 135 درجه است كه در واقع می‌توان گفت به همین دلیل است وقتی موقع نشستن از یك بالش كوچك پشت كمراستفاده می‌كنیم، احساس راحتی می‌كنیم. در واقع منحنی كمر را ایجاد می‌كنیم. در بعضی از خودروها یك قسمت اضافی بر روی صندلی در پشت كمر به این منظور به كار برده شده است. سالها پیش محققان فشارهای مهره‌های كمر را در موقعیتهای مختلف بررسی كردند. در آن زمان هنوز MRI اختراع نشده بود، با این حال محققان چیزهای جالب و مهمی‌ را متوجه شدند. در كل به این نتیجه رسیدند كه نشستن برای كسانی كه مشكل كمر دارند، امر حیاتی به شمار نمی‌آید.

اغلب كسانی كه مشكل كمر دارند، یكجا نمی‌نشینند و مدام راه میروند، البته نشستن و برخواستن بسیار هم خوب است اما باید دقت كنیم كه با كمر مانند یك جرثقیل رفتار نكنیم كه برای دیسك كمر اصلاً خوب نیست. برای بلند كردن اشیاء زانوان خود را خم كنید تا بر كمر فشار وارد نشود. بهترین وضعیت خواب، رو به پشت با زانوان خم و گذاشتن یك بالش كوچك زیر زانوهاست.

مهمترین مسئله این است برای مبتلا نشدن به كمر درد، فعالیت بدنی داشته باشید. بدانید كه چگونه كمر سالم داشته باشید بدون اینكه ذره‌ای احساس خستگی كنید. اگر در محیط كار مجبورید مدت طولانی بنشینید، گاهی به خود استراحت دهید و راه بروید. موقع نشستن لگن خود را كمی‌ به جلو بكشید و تكیه دهید تا زاویه بدنتان به 135 درجه برسد.

نحوه صحیح ایستادن :

هیچگاه برای مدت طولانی در یك وضعیت ثابت نایستید، هر چند دقیقه یكبار وزن خود را از یك پا به پای دیگر منتقل كنید.

- زمانیكه مجبور هستید، كار را سرپایی انجام دهید و یا در یك مكان بمدت طولانی بایستید، مثل ایستادن در صف، آشپزخانه، ضمن اطوكردن و… پای خود را روی یك پله و یا چهارپایة كوتاهی با ارتفاع حدود cm20-15 قرار دهید به طوریكه یك زانو خم شده، روی چهارپایه قرار گیرد و پس از ده دقیقه پای دیگر را بر روی چهارپایه قرار دهید.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

- هنگامیكه مجبورید بایستید ولی كاری انجام ندهید مانند سربازان در صبحگاه، ابتدا روی یك پا بایستید (وزن خود را روی یك پا بیاندازید) و پای مقابل را، پای حمایت‌كننده قرار دهید و پس از چند دقیقه پا را عوض كنید.

- در موقع خم شدن برای شستن دست و صورت در دستشویی یك پا را روی پله یا چهارپایة كوتاه بگذارید.

- در موقع ایستادن از گذاشتن دستها به كمر و تكیه كردن به عقب خودداری كنید. بهتر است دستها در جلوی بدن قرار گرفته و تنه مختصری به جلو خم شده، پاها كمی‌از هم باز بوده و یك پا كمی‌جلوتر از پای دیگر قرار گیرد.


.:: کودکتان انگشتش را می مکد؟ ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

بر اساس تازه ترین یافته های علمی می توان گفت بیش از 18 درصد کودکان 2 تا 6 سال انگشتان خود (غالباً انگشت شست دست) را می مکند. اما چرا این اتفاق می افتد؟
به گزارش سلامت نیوز؛ یکی از دلایل این مشکل می تواند اضطراب کودک باشد، کودک مضطرب در هنگام ترس و در مواجهه با تعارضات با مکیدن انگشت به شکل ناخودآگاه به دوران آرامش خود در آغوش مادر و مکیدن شیر پناه می برد. از طرف دیگر، گروهی از کودکان که زودتر از موعد از شیر گرفته شده اند نیز برای جبران رفلکس مکیدن پستان مادر، به مکیدن انگشت خود روی می آورند. ثابت شده که مکیدن انگشت، باعث آرام شدن کودک می شود و به همین خاطر کودک این رفتار را همچنان ادامه می دهد.

آسیب ها و درمان

اما این رفتار از این نظر که متناسب سن کودک نیست و از نظر بهداشتی هم صحیح نیست و روی شکل گیری دندان ها، فک و آرواره نیز تأثیر منفی دارد، باید جدی گرفته شود و به طور حتم نیازمند درمان است، نکات ذکر شده می تواند در یک دوره حداقل ۲ ماهه باعث بهبودی رفتار کودک شود:

1.
بی توجهی کامل به رفتار نادرست کودک:بی توجهی والدین نسبت به عمل مکیدن انگشت کودک برای کاهش اضطراب کودک موثر است.

2.
پرت کردن حواس کودک: حواس کودک را پرت کنید، می توانید با درگیر کردن دست های کودک به وسیله بازی و یا کارهای ساده، این کار را انجام دهید.

3.
استفاده از دستکش و لاک تلخ: یکی دیگر از راه هایی که می تواند باعث شود کودک انگشت دست خود را نمکد استفاده از دستکش و یا لاک تلخ است. لاک تلخ را می توان از داروخانه ها تهیه کرد.

4.
استفاده از برخی خوراکی ها: در هنگام مکیدن انگشت می توانید برخی از خوراکی ها مانند آبنبات چوبی را به کودک بدهید تا برای جایگزینی مکیدن انگشت استفاده کند.

5. استفاده از نظام تقویت و پاداش:در صورت کاهش رفتار نامناسب کودک او را تشویق کنید.

6.
کودک را مجبور نکنید: بلکه باید به او آگاهی داد و با دلایل منطقی، اجازه داد تا خودش این کار را کنار بگذارد. (گفتن داستان و نقل خاطره می تواند کمک زیادی در پذیرش کودک داشته باشد)

7.
از روش بیزار درمانی استفاده کنید: زمانی که دستانش تمیز است، از او بخواهید که همه انگشتانش را بمکد، کودک با روش بیزار درمانی پس از مدتی از این کار خسته خواهد شد.

8.
مشکل اصلی را بیابید: در نهایت باید دنبال ریشه های اصلی مشکل کودک باشیم و منشاء اصلی اضطراب او را شناسایی کنیم و از بین ببریم، سپس با آرامشی که برایش فراهم می کنیم، به مرور در ترک این عادت او را یاری دهیم.


.:: نکات اولیه زیرسازی آرایش و داشتن یک چهره بی عیب ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

مدلها برای داشتن چنین چهره عالی چه میکنند؟ در این مقاله کلمات فاندیشن (Foundation) و کانسیلر(Concealer) مدام تکرار میشوند که به معنی انواع کرم پودر هستند، همان مواد زیرسازی و پنهان کننده لکه های صورت.

خلق یک چهره بی عیب و نکات اولیه زیرسازی آرایش و پنهان کردن لکه ها و جوشها

حتما تاکنون تصاویر مدلهای زیبا را در مجلات دیده اید و به خودتان گفته اید که این مدلها برای داشتن چنین چهره عالی چه میکنند؟ در حقیقت این چهره بی عیبی که شما میبنید، نتبجه کار فاندیشن و کانسیلرها یا همان کرم پودر است. اگر شما در صورتتان جوش یا لکه دارید، فاندیشن و کانسیلر به شما کمک خواهد کرد که صورتی بی عیب داشته باشید.دو نوع کرم پودر وجود دارد:به صورت مایع و به صورت کرم. کرم پودر مایع یا همان Color Veil یک جلای مات و یک پوشش کنترل شده بر روی پوست ایجاد میکند و کاری میکند که پوست شما زیباتر به نظر برسد و لکه ها و کبودی دور چشم را به خوبی میپوشاند. کرم پودر ماتیکی برای قسمت هایی از پوست که میخواهیم بپوشانیم، پوشش خوبی ایحاد میکند. انواع لکه ها و آثاری که میخواهیم بپوشانیم عبارتند از: کبودی زیر چشم، جای زخم و سوختگی، رگهای نمایان، چروکها و آثار کشیدگی، جای بخیه، تاتو، ماه گرفتگی ها لکه های ناشی از بالا رفتن سن.

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

همچنین با این ماده میتوان چروکهای ریز زیر چشم را پوشاند. برای بهتر شدن اثر کرم پودر، همیشه از پن کیک متناسب با همان کرم پودر استفاده کنید چونکه حالت ضد آب به آن میدهد. درست مانند یک پوست دوم. به هنگام استفاده از کرم های آرایشی از یک اسفنج آرایش استفاده کنید. کرم آرایشی یا همان کرم پودر را به صورت دایره شکل روی پوست بکشید تا کامل پوست را پوشش دهد. حالا زیرسازی آرایش شما حاضر است تا با استفاده از رنگهای متناسب صورتتان را آرایش کنید. کرم پودر یک جلای بی نقص به چهره شما و پوششی درخشان به پوست شما میدهد. کرم پودر برای یکنواخت کردن رنگ چهره، پوشاندن لکه ها صورت و جلا دادن به صورت استفاده میشوند. کرم پودر را باید خیلی یکنواخت بر روی پوست کشید تا حالت براق پدا نکند. کرم پودرهای مرغوب حاوی ماده ضد آفتاب بوده و نقش مرطوب کننده نیز دارند.
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
استفاده از رنگ اشتباه در کرم پودر باعث میشود که آرایش شما رنگ واقعی خود را نشان ندهد و کمی چرک به نظر برسد. بر عکس آنچه بسیاری از خانمها تصور میکنند، کرم پودر و مواد زیرسازی آرایشی، اگر مرغوب باشند، برای پوست بسیار مفید بوده و مثل کرم صورت و مواد ضد چین و چروک عمل میکنند. کرم پودرها و مواد زیر سازی آرایشی مرغوب، اگر با کرم مرطوب کننده استفاده شوند، لایه محافظ پوست شما را تقویت میکنند. رنگدانه های پوست شما، با استفاده از این مواد مرغوب، در برابر گرد و غبار و اشعه های مضر نور آفتاب حفاظت میشود. برای یک محافظت خوب بهتر است به میزان ماده ضد آفتابی که در کرم پودر شما وجود دارد دقت کنید. برای یک زیر سازی آرایشی خوب شما باید از یک کرم پودر به صورت، کرم، مایع یا پودر استفاده کنید. که انتخاب آن به نوع پوست شما، رنگدانه های پوست شما و همچنین میزان پوششی که پوست شما نیاز دارد، بستگی دارد. اگر می بینید که پوست شما به محض استفاده از کرم پودر آن را به خود جذب میکند، بهتر است که از کرم پودر چربتر استفاده کنید. کرم پودرهای پودری برای کنترل میزان چربی در پوستهای چرب بیشتر کاربرد دارند. اگر به طور مداوم در طول روز و هر روز از کرم پودر خوب استفاده کنید، این زیرسازی باعث میشود که آرایش شما حالتی کاملا طبیعی داشته باشد.


.:: نگران بی تجربگی جنسی نباشید ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سلامت نیوز: مسئول آموزش کلینیک سلامت خانواده دانشگاه شاهد با بیان اینکه برخی مسائل، دغدغه فکری جوانان قبل از ازدواج است و آن را مانعی برای ازدواج خود می بینند خاطرنشان کرد: "زودانزالی دغدغه فکری بسیاری از پسران جوان است در صورتی که تعریف زودانزالی برای فرد مجردی که هیچگونه رابطه جنسی ندارد و یا احیانا روابط نامنظمی داشته بی معناست و مانعی برای ازدواج نیست."
دکتر محمد حسین اخوان تقوی گفت: "همانطوری که در بحث های گذشته صحبت شد یکی از محورهایی که یک زوج را به هم مرتبط می کند امورجنسی است و گفتیم ارتباط زوجین در این بعد به دلایلی از جمله محرمانه و منحصر بودن آن به همسر، خاص تر از سایر ابعاد است از اینرو مهم است دختر و پسری که با یکدیگر برای ازدواج به تفاهم می رسند و تصمیم به ازدواج می گیرند در این زمینه نیز مشکلی نداشته باشند."

وی ادامه داد: "معمولا دختر و پسری که قصد ازدواج دارند از خود می پرسند که چقدر برای ازدواج آمادگی داریم؟ آیا به لحاظ اقتصادی آماده هستیم؟ آیا به لحاظ روحی و فکری آمادگی داریم و آیا آماده مسئولیت پذیری و پایبندی هستیم؟علاوه بر آمادگی دختر و پسردر همه ابعاد ارزشی ،فرهنگی ،اقتصادی و مسئولیت پذیری و ایفای نقش همسری برای آغاز زندگی مشترک، مهم است که آنان از لحاظ جنسی هم سالم باشند تا بتوانند نقش خود را به عنوان زوج یا زوجه ایفا کنند."

مسئول آموزش کلینیک سلامت خانواده دانشگاه شاهد افزود:"متاسفانه به علت اینکه در حوزه مسایل جنسی برنامه مدون آموزشی بومی شده نظیر برنامه تنظیم خانواده جهت ارائه به جوانان در شرف ازدواج وجود ندارد برای بسیاری از متقاضیان ازدواج تفکیک شنیده ها و آموزه های درست و نادرست در زمینه مسائل جنسی سخت است و شاید یکسری مسائلی که اصلا اهمیت نداشته باشد برای برخی دخترها و پسرها بسیار مهم شود و به خاطر آن از ازدواج فرار کنند و برعکس مسائلی که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود بی اهمیت به نظر برسد و تازه بعد از ازدواج به اهمیت آن پی ببرند و برای حل آن اقدام کنند که گاه بسیار دیر است."

وی در خصوص مسائلی که ممکن است دغدغه فکری افراد قبل از ازدواج باشد به خبرنگار سلامت نیوز گفت:" از جمله مسائلی که ممکن است به نظر افراد قبل از ازدواج به صورت مشکل بزرگی تلقی شود مسئله سن بالای ازدواج و ارتباط ان با افت قوای جنسی است خصوصا در جامعه ما که سن ازدواج بالا رفته و اغلب افراد آماده ازدواج، دهه سوم زندگی را پشت سر گذاشته اند این نگرانی که نکند به علت سپری شدن سن جوانی نتوانند وظایف زناشویی را انجام دهند بسیار شایع است در صورتی که چنین نیست. نیاز جنسی و توانایی جنسی چیزی نیست که اگر چندسالی از آن استفاده نکنیم تحلیل برود و زمانی که فرد بخواهد نیاز جنسی خود را از حالت بالقوه به حالت بالفعل دربیاید دچار مشکلاتی شود البته با افزایش سن به طور طبیعی میل جنسی فرد و توانایی جنسی وی کاهش پیدا می کند اما این تغییرات عمدتا پس از 45 سالگی آنهم تدریجی است بنابراین موضوع سن برای جوانان در شرف ازدواج فی نفسه عاملی برای نگرانی و ممانعتی برای ازدواج نیست البته در همسر گزینی به طور کلی اختلاف سنی زوجین نباید خیلی زیاد باشد زیرا که این عامل ممکنست زندگی مشترک را در همه ابعاد آن تحت تاثیر قرار دهد."

دکتر اخوان خاطرنشان کرد:"نکته بعدی که شاید نگرانی شماری از افراد باشد و بخش زیادی از آن از ورود سبک زندگ غربی به زندگی ما ناشی می شود نگرانی از بی تجربگی در ارتباط جنسی باهمسر به علت نداشتن تجربه روابط جنسی قبل از ازدواج است در حالی که این نگرانی نیز بی مورد است البته برعکس این موضوع صادق است به عبارت دیگر داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج گاه خود عامل مختل کننده زندگی زناشویی است و دیده شده افرادی که انواع روابط جنسی را قبل از ازدواج داشته اند بعد از ازدواج نمی توانند به همسر خود پایبند بمانند." وی تاکید کرد:"بنابراین هنگام ازدواج نباید اصلا نگران نداشتن تجربه رابطه جنسی باشیم بلکه آنچه که مهم است برخورداری از دانش و اطلاعات کافی در خصوص سلامت جنسی و آموزش مهارت های زندگی در هنگام ازدواج است."

مسئول آموزش کلینیک سلامت خانواده دانشگاه شاهد ادامه داد: "مشکل دیگری که پسران مجرد را نگران می کند مشکل زودانزالی است در حالی که نمی توان فرد مجردی را که هیچگونه رابطه جنسی ندارد و یا روابط جنسی وی کم یا نامنظم بوده و یا با برخی نگرانی ها و تشویش ها همراه بوده مبتلا به زودانزالی دانست. فردی مبتلا به زودانزالی است که همسر دارد و مدتها با همسر خود روابط زناشویی دارد و باوجود موقعیت و شرایط مناسب و با زمان کافی معاشقه و فارغ از هرگونه تشویش و اضطراب در هنگام رابطه جنسی با همسر، انزال زودتر از دودقیقه از هنگام نزدیکی دارد بنابراین نگرانی از احتمال زودانزالی نباید مانعی برای ازدواج باشد."

وی گفت: مسائل و مشکلاتی هم هستند که رسیدگی به آنها بسیار مهم است و بایستی دختر و پسری که قصد ازدواج دارند قبل از تصمیم برای ازدواج این مشکلات را بررسی کنند و با نظر مشاوران خانواده و پزشکان تصمیم گیری کنند." دکتر اخوان گفت: "یکی از این موارد اختلالات میل جنسی است بعد از بلوغ گرایش به جنس مخالف به طور طبیعی و به دلیل ترشح هورمون های جنسی در دختر و پسر ایجاد می شود اگر به هر دلیلی این میل جنسی و کشش و سائقه جنسی به جنس مخالف وجود نداشته باشد بایستی دلیل این مشکل قبل از ازدواج بررسی شود و تصور اینکه با ازدواج ممکن است این مشکل برطرف شود اشتباه است. "

دکتر اخوان تاکید کرد:"اگر واقعا میل جنسی به جنس مخالف در فرد وجود نداشته باشد ازدواج قبل از بررسی های پزشکی و روانپزشکی اقدام اشتباهی است زیرا یکی از علل مهم ازدواج، روابط جنسی در چارچوب شرعی ،قانونی و عرفی است وهمانطوری که در گذشته اشاره شد روابط جنسی اگر اصل زندگی نباشد برای قوام و دوام آن ضروریست وازدواج بدون داشتن میل جنسی منطقی نیست."

وی گفت: "گاهی اوقات میل جنسی فرد طبیعی است اما به خواستگار خود هیچ میلی ندارد و فقط برای رفع تنهایی، رسیدگی به امور خانه، فرار از مشکلات خانوادگی واقتصادی و نظایر آن صورت می گیرد که در اینصورت نیزگاه این ازدواج به شکست می انجامد"

دکتر اخوان با ذکر مثالی از مراجعین خود گفت: "وقتی از خانمی که به علت بی میلی به همسر و نداشتن روابط زناشویی در شرف طلاق است پرسیده می شود که چرا ازدواج کردی ؟ می گوید خواستگار من هیچ عیبی نداشت و من نمی توانستم پاسخ قانع کننده ای برای مخافت با این ازدواج به خانواده ام که برای ازدواج با وی مصر بودند، داشته باشم زیرا او از خویشاوندان نزدیک من بود و من از کودکی به او به چشم برادر بزرگترم نگاه می کردم اما اکنون فهمیده ایم که ادامه زن

هیچ نظری موجود نیست: